KuPS ryösti pisteet Tikkurilasta

41´ Kaisa Kotka 1-1

48´ Aino Kröger 1-2

64´ Kaisa Kotka 1-3

Naisten liigan yläloppusarja käynnistyi eilen täydellä kierroksella. TiPS kohtasi kotonaan Tikkurilan nurmella Kuopion Palloseuran, jolle se on tällä kaudella hävinnyt jo kahdesti aiemmin. Tappioon päättyi myös tämä ottelu, sillä KuPS oli parempi maalein 1-3.

Pelistä ennakoitiin tasaista, ja sellainen se olikin ensimmäisen puoliajan osalta. Pelin painopiste vaihteli malitillisesti puolelta toiselle, mutta kunnolliset maalipaikat olivat harvassa. TiPS meni lopulta johtoon, kun Aino Martikainen katkaisi KuPS:in Nanne Ruuskanen pitkän syötön ja löysi keskeltä Oona Sirenin. Siren kuljetti parikymmentä metriä, jonka jälkeen syötti upeasti Nora Lehdolle. Lehto viimeisteli hallitusti taka-alakulmaan. Tässä vaiheessa tilanne näytti vielä hyvältä kotijoukkueen näkökulmasta.

Johtomaalin jälkeen KuPS kuitenkin otti hiljalleen ottelun hallintaa itselleen. Kotijoukkueen liike hiipui, vieraat ottivat keskikentän haltuunsa, eivätkä tikkurilalaisten syötöt enää löytäneet omia pelaajia. KuPS alkoi saada palloja kohti tikkurilalaisten maalia, eikä TiPS samaan aikaan saanut juurikaan hallittua hyökkäysten pelinrakentelua aikaiseksi. KuPS tasoittikin ensimmäisen puoliajan lopussa Marina Kiskosen keskitettyä boksin sisälle, missä Kaisa Kotka pääsi nostamaan pallon yli TiPS-maalivahdin Riina Isokäännän. Tauolle mentiin tasatilanteessa 1-1.

Toisella puoliajalla KuPS hallitsi ottelua. Keskikenttä oli pääosin vieraiden hallussa, mikä aiheutti TiPS-puolustukselle jatkuvia hankalia tilanteita. Heti toisen puoliajan alussa Aino Kröger pääsi viimeistelemään kuopiolaisten johtomaalin aivan tikkurilalaisten maalin edestä. Ottelun viimeinen maali syntyi kulmapotkusta, kun pallo syötettiin rangaistusalueen kulmalle, mistä Kaisa Kotkan täydellinen kaukolaukaus upposi TiPS-maalin etuyläkulmaan.

Tikkurilalaisten puolustuslinja Kölhi, Hämäläinen, Emmi Siren ja Martikainen joutuivat tekemään ottelussa hartiavoimin työtä vahvojen KuPS-pelaajien maalintekoyritysten estämiseksi. Keskikentällä Oona Sirenin työmäärä oli jälleen kerran valtava. Kotijoukkueen ainoan maalin tehnyt Nora Lehto, Elli-Noora Kainulainen ja Moona Talka esittivät ensimmäisen puoliajan alkupuoliskolla muutamia hyviä nousuja ja oivaltavia liikkeitä vapaisiin tiloihin, mutta todelliset maalintekopaikat olivat kotijoukkueella koko ottelussa lopulta aika vähissä. Pelin loppupuolella TiPS sai jälleen luotua joitain paikkoja parilla kaukolaukauksella ja laitapelaajien nousujen kautta, mutta KuPS-maalivahti Daniela Soleran osaamista ei kuitenkaan kunnolla päästy koettelemaan. Tavallaan kuvaavaa eiliselle pelille oli se, että TiPS sai pelissä vain yhden kulmapotkun ja senkin vasta aivan ottelun loppuhetkillä. Lopputulos eilen 1-3, joten ottelussa ei lopulta jäänyt paljonkaan jossiteltavaa. Tosiasiat on tunnustettava: Parempi voitti eilen Tikkurilassa.

Tämän viikonlopun sarjakierros tiukensi mitalitaistelua entisestään. Jokainen piste on nyt tärkeä. TiPS pelaa taas ensi lauantaina kotikentällä Tikkurilassa, kun se kohtaa sarjakärki HJK:n. Runkosarjassa TiPS otti kotikentällään komean 1-1- tasapelin Klubilta. Ensi lauantaina TiPS tarvitsee mieluusti kolme pistettä, jonka ansaitsisi kotivoitosta.

TiPS-HJK Tikkurilan nurmella la 21.9. klo 15.00.

TiPS avaus la 14.9.:

1 Riina Isokääntä